Oedeem- en Huidtherapie

Wat is oedeem?

Oedeem is een opeenhoping van lymfevocht in de huid en onderliggende weefels dat ontstaat door een stoornis in het lymfestelsel. Het lymfestelsel is onderdeel van het bloedvatstelsel met als functie afweer bieden tegen infecties en het lichaam ontdoen van afvalstoffen. Lymfoedeem kan aangeboren zijn (primair lymfoedeem), maar meestal treedt het op na een ernstige beschadiging van de lymfvaten of lymfklieren (secundair lymfoedeem). Veelal is deze beschadiging een gevolg van een operatie of van bestraling. Lymfoedeem geeft hinder en kan leiden tot ontstekingen (wondroos), gewrichtsklachten en huidklachten.

Wat doet de oedeemtherapeut?

Oedeemtherapie is een verzamelnaam voor verschillende behandeltechnieken om de omvang van de vochtophoping te verminderen. Meestal wordt er gestart met manuele lymfedrainage (zachte massagetechniek) ademtherapie en oefentherapie. Door manuele lymfedrainage wordt het oedeem naar delen van het lichaam gemasseerd waar het beter afgevoerd kan worden. Deze verbeterde afvoer van lymfevocht zorgt dat de druk in het oedeemgebied verminderd, waardoor het strakke gevoel en de pijn afneemt. Om het bereikte resultaat van de manuele lymfedrainage vast te houden wordt na de behandeling het behandelde gebied gezwachteld of getapet. Wanneer het oedeem constant is kan er een therapeutisch elastische kous worden aangemeten. Daarnaast worden daarvoor adviezen gegeven.

Waarvoor kunt u bij een oedeemtherapeut terecht?

Oedeemtherapie is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen:

• Zwellingen (oedeem): zoals lymfoedeem, lipoedeem, zwellingen na een ongeval of na een operatie.
  • Verstuikingen.
  • Bloeduitstortingen.
  • Spierpijnen en spierletsels.
  • Dystrofieën.
  • Reuma (ontstekingen)
  • Slijtage.
  • Klachten aan het zenuwstelsel: zoals M.S., gezichtsverlamming en migraine.
  • Klachten als gevolg van stress: slapeloosheid, concentratieverlies, constipatie, diarree, hoofdpijn en vruchtbaarheidsproblemen.
  • Keel-, neus-, en ooraandoeningen.
  • Huidproblemen: zoals chronische eczeem, acné en littekens.
  • Longaandoeningen: zoals chronische bronchitis, longemfyseem en astma.
  • Bloedcirculatiestoornissen: zoals glaucoom, etalageziekte en open wonden.
  • Orgaanklachten: zoals klachten van de lever, de nieren (allergieën), de darmen (ziekte van Crohn) en de milt.

Littekentherapie

Na een medische ingreep kan er een litteken overblijven. Een litteken ontstaat bij de genezing van een wond. Bij een verstoorde wondgenezing kan er een hard, verdikt of verkleefd litteken ontstaan. Wanneer een litteken verhard, verkleefd of verdikt is kan dit zorgen voor lichamelijke of psychische problemen. Door middel van littekentherapie is het mogelijk om littekenweefsel te versoepelen, zodat beperkingen en klachten verminderen.

Onze oedeem-fysiotherapeut staat geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) en is lid van de vereniging Manuele Lymfdrainage volgens de methode Vodder (MLDV).
Onze huid-oedeemtherapeut staat geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici (KP) en is lid van de Nederlandse Vereniging voor Huidtherapeuten (NVH).

Vergoeding

Oedeemtherapie wordt vergoed vanuit de aanvullende ziektekostenverzekering. Wanneer er sprake is van destructie van het lymfsysteem, bijvoorbeeld door bestraling of een operatie, wordt de therapie na de 20e behandeling, mits er een chronische machtiging vanuit de zorgverzekering is, door de basisverzekering vergoed.