Claudicatio

Stel, je hebt bij iedere wandeling pijn in je benen. Het doet niet alleen pijn, je voelt ook kramp en soms lijken je benen zelfs gedeeltelijk of volledig verdoofd. Maar wanneer je stilstaat verdwijnen je klachten als sneeuw voor de zon. Geen paniek, onze speciaal voor Claudicatio opgeleide en gecertificeerde fysiotherapeuten helpen je graag!

Gewoon last van pijn in je benen of is er meer aan de hand?

Natuurlijk wil je dat de pijn en kramp in je benen verdwijnt. Je wordt er doodmoe van als je al een klein stukje loopt. Inmiddels ben je langs de huisarts geweest en heb je de diagnose Claudicatio Intermittens gehad, ofwel etalagebenen. Je bent blij dat je weet waardoor je klachten worden veroorzaakt, maar nu is het belangrijk om er ook daadwerkelijk iets aan te doen. Maak daarvoor een afspraak bij Kemps & Rijf. Zelfs zonder doorverwijzing van de huisarts ben je van harte welkom!

Claudicatio Intermittens onder de loep

Etalagebenen of Claudicatio Intermittens is een veelvoorkomende aandoening. Zo’n een op de vijf ouderen heeft er last van. Roken, slechte voeding, weinig beweging en erfelijkheid zijn de grootste veroorzakers van etalagebenen. Het is een vaatziekte die zorgt voor vernauwde slagaderen in je benen. De belangrijkste klacht bij etalagebenen is pijn en kramp in de benen tijdens het lopen. Misschien heb je van de huisarts al bloedverdunners of medicijnen ontvangen om het cholesterol te verlagen. Gelukkig is het niet zo erg dat je gedotterd moet worden, maar wel heeft de huisarts je doorverwezen naar de fysiotherapeut.

Etalagebenen behandeld op maat

Kamp je met klachten die horen bij etalagebenen en ga je langs bij een fysiotherapeut? Een fysiotherapeut biedt looptraining aan waarin je onder begeleiding van een professionele fysiotherapeut gaat lopen. Door het volgen van looptraining verklein je de kans op een dotterbehandeling of operatie. Er wordt door een fysiotherapeut gekeken naar je conditie en maximale loopafstand. Dankzij een persoonlijk programma op maat loop je 2 tot 3 keer per week. Uiteraard krijg je daarbij een goede looptechniek aangeleerd en verbetert daarmee ook je conditie. Door tegelijkertijd ook thuis op de juiste wijze te bewegen, verminder je de klachten en sta je weer gezonder in het leven!