Orofaciale Fysiotherapie

Orofaciale Fysiotherapie, ook wel kaakfysiotherapie genoemd, helpt bij problemen met de spieren en gewrichten in het hoofd, nek of halsgebied en met het kauwstelsel. De therapeut is uitgebreid geschoold in gewrichts-, spier- en zenuwaandoeningen, tandheelkundige aspecten en specifieke stoornissen die te maken hebben met de bovenstaande regio’s.

Welke klachten behandelt een Orofaciaal Fysiotherapeut?

Met onderstaande klachten kun je bij de Orofaciaal Fysiotherapeut terecht:

• Hoofdpijn;
  • Duizeligheid;
  • Pijn in het hoofd-/halsgebied zoals wangpijn, kaakpijn, aangezichtspijn, oorpijn, nekpijn;
  • Klemmen van de kaak en tandenknarsen;
  • Aangezichtsverlamming;
  • Pijn/vermoeidheid bij eten en praten;
  • Oorsuizen of piepen (tinnitus);
  • Nek- en schouderklachten;
  • Overgevoelige tanden en kiezen;
  • Abnormale slijtage van het gebit;
  • Extreme of langdurige napijn na een tandheelkundige ingreep;
  • Spanningsklachten in het hoofd-/halsgebied;
  • Klachten in hoofd/hals/nek ten gevolge van een ongeluk, botbreuken, kanker, reuma en andere ziektebeelden.

Herken je één of meerdere van deze klachten? Dan kan Orofaciale Fysiotherapie je verder helpen om van je klachten af te komen!

Effecten zijn snel merkbaar

De behandeling van het hoofd, hals- en nekgebied kan best gevoelig zijn, maar de effecten van de behandeling zijn meestal snel merkbaar. Je voelt vaak na een paar keer al verbetering. Een vast onderdeel van een Orofaciale behandeling is patiënten leren wat ze zelf kunnen doen om klachten te verminderen en voorkomen. Denk aan het verbeteren van de lichaams- of werkhouding en ontspanningsoefeningen van het hoofd, nek en schouders. Maar wat eveneens bijdraagt is het aanleren van zelfmassage van kauwspieren of mobiliserende oefeningen voor het vergroten van de mondopening en oefeningen die de functie van het kauwstelsel of hoofd en halsgebied te verbeteren. Voor een optimaal resultaat is je eigen inzet en doorzettingsvermogen de sleutel naar succes!